16 februari 2014

Only in New York


Låt mig förtydliga att detta är min titel för att det är den fras som klingar i mitt huvud mer än en gång per dag. ”Only in New York”. Och visst det är lite naivt och klyshigt att drömmar blir till verklighet i storstaden New York men det kan inte hjälpas. Det finns en energi i denna stad som skriker en i öronen att allt är möjligt! Jag brukar inte kalla mig själv för en naiv person och jag tror att 5 månader i New York inte har ändrat på det men jag har hittat en mentalitet som jag tappade någonstans på vägen som nu har rotat sig djupt inom mig. Att allt är möjligt! Att tänka utanför boxen! Våga gå utanför gränserna och se vad som kan finnas! Upptäck världen! Ta ansvar för ditt egna liv! Det finns så många idéer och planer som har uppenbarat sig för mig sedan jag kom hit som jag hoppas och tror att det är fullkomligt möjligt att genomföra.


 
Det jag ville berätta om var min minst sagt annorlunda vecka. Började med att få uppträda på The International Emmy Awards Kids, något som jag blev utplockad och anställd till att göra. Vilket kändes och fortfarande känns som en stor grej, första riktiga gigget i New York. Efter detta så blev det en Open house night hos teaterpedagogen Ken Schatz där jag fick bevittna mycket begåvade skådespelare arbeta med scener från ”Death of a salesman” av Arthur Miller och ”Time stands still” av Donald Margulies. Vilket var en riktigt lärorik kväll, att se hur han tog sig an sina skådespelare och hur dem verkligen jobbade sig svettiga i minst 45 minuter uppe på scen. 

Torsdagmorgon började sedan tidigt med en tv-inspelning av talk-showen ”Katie Couric” där bland annat Fran Drescher och  Carly Rae Jepsen, som spelar styvmamman och Askungen i den nya Broadway uppsättningen av Cinderella gästade. På denna inspelning ville dem även ha sångare från publiken och vem räcker inte upp en hand om inte Fröken Broberg själv och tänker ”When in Vegas/Rom” och får sjunga för hela publiken ”I will survive” och kommer till sin förvåning ihåg hela texten. Fröken Broberg fick även Katie Couric själv att nicka gillande från scenen. Inte illa pinkat på en torsdags morgon måste jag få säga.


Efter detta har vi då Valentines day som firades med tjejgänget på en Japansk restaurang med gratis vin, say no more!


Men nu till det min höjdpunkt!!

Publik till programmet ”Inside the Actors Studio” där hela casten från ” How I met your mother” gästade. Josh Radnor, Jason Segel, Cobie Smulders, Neil Patrick Harris och Alyson Hannigan! Det gick inte att ta miste på att denna personkemi var lika verklig framför kameran som bakom. Speciellt så kunde man märka hur mycket ”Guy love” det var mellan Josh(Ted) och Jason (Marshall) och hur nördiga dom var även som privatpersoner. Alla fem gav intrycket av helt vanliga människor som hade jobbat hårt till att komma till dit dem är idag, alla på olika sätt men med samma grund, att kämpa för något dem brinner för.


Jag kan ärligt säga att denna upplevelse är höjdpunkten på mitt äventyr så här långt. Inte för att jag njuter av att se kändisar in real life, vilket kan vara lockande, utan för att det är en ära att få sitta och lyssna när sådana talangfulla och begåvade skådespelare delar med sig om sina liv och den ibland lite krokiga vägen till framgång. Jag vet inte hur jag skulle kunna beskriva kvällens upplevelse för er med ord så ni förstår hur 4 timmar i samma stol bara flög förbi när dessa fem skådespelare skickligt intervjuades av programvärden James Lipton. Jag tror jag njöt som mest när Mr Lipton bad dem låta sina karaktärer svara på några av frågorna och vi fick se Barney, Ted, Marshall, Robin och Lily komma till liv på scen. Jag rekommenderar alla att googla upp detta avsnitt och njuta av hemma i sofforna för jag kan omöjligt göra dem rättvisa när jag säger att det var förbannat jäkla häftigt!
 Jag känner att det är ett stort privilegium att få uppleva det jag upplever i denna mytomspunna stad just nu. Och trots att klockan tickar och tiden går så är jag rätt så säker att på detta är en stad jag kan se mig själv i inom en närmare framtid.
 



1 kommentar:

Anna sa...

Gumman då! Jösses vad kul för dig! :O Jag förstår att vi inte kommer få ha dig hemma länge ;) Snart kommer du väl ha egen show på broadway! <3