27 oktober 2013

Hyss i New York!

Hej alla fina och underbara medmänniskor!

Jag har äntligen fått tummen ur arslet och gjort ett blogginlägg!

*Paus för stående ovationer*


Jag älskar New York! Ingen överraskning kanske iom att det är staden som har allt!! Men det är inte bara att man kan göra och uppleva allt från Broadwaymusikaler till världens godaste cookie i Greenwich, det är känslan av att nästa livsmöjlighet kanske väntar bakom hörnet! USA är greeeeaaaat, om man har pengar! Tanken slår mig varje dag vad bra vi har det i Sverige med vår hälsoförsäkring, sjukvård och socialvård, för detta man ser på gatorna är tragiskt i ett sånt välutvecklat land som USA. Men det är en tråd vi tar upp i ett annat efterlängtat blogginlägg för idag tänkte jag att ni skulle få veta allt roligt jag har fått chansen att göra! Så när ni sitter där hemma i sofforna med laptoppen i knät så ska en rysning av välbehag flyta genom kroppen och lämna efter en eftersmak av längtan, en längtan av att komma och hälsa på mig så jag slipper vräka ur mig ”Du skulle ha varit med” de närmaste 20 åren!

Skolan, Broaway Dance Center, är fantastisk! Klasserna är hårda och nivån är svårare men lärarna är underbara! I programmet ingår 12 klasser per vecka men jag skulle vilja ta mellan 15-20 per vecka. Det finns så många bra lärare och man skulle vilja hinna med att ta klasser för dem alla! När jag åkte från Sverige var jag helt säker på att jag skulle ta jazz som mitt huvudämne men efter att ha spenderat en vecka på skolan och upptäckt alla dessa GRYMMA hiphop lärare så kunde jag inte motstå! Jag har nu valt Hiphop som mitt huvudämne och detta gör då att om jag vill så kan jag ta 7 hiphopklasser i veckan! Med detta sagt så får ni inte tro att jazzlärarna var en besvikelse för icke!! Det var en hård kamp men man måste arbeta på sina svagheter och jag ska koncentrera mig på att hitta min "flavor" och mitt "groove"! Samtidigt som jag får tekniken. 

Sen jag har kommit hit har jag hunnit sett en del faktiskt, så här är en snabb lista på ställen och vad som rockar och inte:

Time Square -  Mest turister men såååå mycket ljus och rörelse! Detta är även hemmet för dom flesta stora teaterscenerna, STORT plus!

Chealsea - Trevligt, mitt i smeten, lite classie lite skitigt. Har en mycket fin park vid kajen!

Central Park - Mysigt, stort och mycket folk. Man kan åka häst och vagn men det är inte lika romantiskt som det ser ut på film.

Harlem - Bara varit på nattetid på Red Rooster. Nice nattklubb i källaren och ägs ju dessutom av en svensk!

Financial district - Coolt på kvällen i skymningen när ljuset från alla höga byggnader lyser som juldekorationer. Ground Zero var mycket mer emotionellt jobbigt än vad jag trodde att det skulle vara!

Little Italy - Mysiga och romantiska restauranger överallt! Har en stor juldekorations butik!!!!

China Town - Hello Kitty!

Korea Town - Home of stora billiga smycken och väskor! Jag försöker hålla mig borta för jag är för rädd om min budget!

Soho - Lite trendigt och mysigt för shopping.

Williamsburg/Brooklyn - Ytterst trevligt! Lugnare, sköna barer och bra vintageshopping!

Sist men inte minst...

GREENWICH VILLIGE - Detta är mitt favoritkvarter! Det är som att allt stannar upp och man kan faktiskt höra andra läten än bilarna som brummar förbi. Det är mycket mysigt med trädalléer och söta mindre hus. Det är Carrie Bradshaws ports hem! Behöver jag säga mer! Området är fyllt med livemusik, mysiga caféer, trevliga hak och på torsdag går det en gigantiskt Halloweenparad med massor av utklädda människor genom området! Man får till och med gå med om man vill! Kommer ni hit och hälsar på mig så är det Greenwich Village som jag kommer att ha som min stora huvudpunkt. Då kommer jag låta er supa in atmosfären, vänta ett ögonblick, låta er dra efter andan och efter en spontan high five, applådera av tacksamhet!

Jag har självklart hemlängtan också! Saknar lugnet i Sverige och naturen men jag måste erkänna att jag trivs bättre än vad jag trodde att jag skulle göra! Jag känner mig så inspirerad av alla intryck och positiv till livet och dess möjligheter! Jag är kär, i NYC, helt enkelt!


Här kommer massa trevliga bilder från de senaste 2 veckornas blandade upptåg, helt utan ordning!

Halloween maskerad bal - Stället var inte alls bra så jag, Caroline och Anna drog vidare till Greenwich men våra outfits fungerade lika bra där. Kul att klä ut sig!!



Say what?? Här har man pröjsat 33 dollar, stått 50 min i kö och sen får jag inte dansa! ALDRIG!




Men snygg blev man iaf!




Café Reggio, god brunch och chai latte, öppet till 3 am alla dagar och väldigt trevlig inredning. Kommer bli stammis!




Pasticceria Rocco i Greenwich, åt browniekakan och behövde inte äta igen på hela dagen!




Fantastiska läraren Robert Taylor Jr! Vilken energi! Klart denna kille kommer att gå lång!




Hösten har kommit till New York




Prima ballerina i Central Park




Förra helgens mys med Anna och Lovisa i Central Park




En väldigt inspirerande dansföreställning, "Outed", av Andrea Torres om ett ungt lesbiskt par 




Columbus Circle




Nöjdtjej88 står och njuter i Central Park! Tack för denna gång! Nu ska jag powernappa för att sedan gå till skolan och skaka rumpa i min dancehallklass!

2 kommentarer:

Anna sa...

Vad kul att vi får följa med dig och se vad du hittar på för tok vännen. Saknar dig! <3

Pernilla sa...

Åh vad underbart det låter!!! <3 Kram